Kvalitet og tilsyn
Tilsyn
Bestemmelsen for tilsyn på dagtilbudsområdet findes i Dagtilbudsloven §5.
Kommunalbestyrelsen skal efter de gældende regler sørge for, at der udføres løbende tilsyn med alle dagtilbud. Tilsynet i dagplejen udføres af dagplejepædagoger.
Dagplejepædagogen skal som led i tilsynet hos dagplejeren sikre, at der arbejdes med at fremme børns læring via trygge læringsmiljøer, og at det indholdsmæssigt står mål med loven.
Dagplejepædagogen skal i tilsynet lægge vægt på, at der arbejdes med børns kropslige, motoriske, sociale, emotionelle og kognitive læring og dannelse.
Dagplejepædagogen rådgiver og vejleder dagplejeren om, hvordan man kan styrke arbejdet med at etablere trygge læringsmiljøer for børn.
Desuden skal tilsynet sikre:
- Det enkelte barns trivsel og udvikling herunder behov for omsorg, sproglig, følelsesmæssig og social udvikling
- Introduktion til det danske sprog, normer og værdier
- De sikkerhedsmæssige forhold i dagplejehjemmet ude som inde, samt hygiejne, røgfrit miljø, kost og sundhed.
Tilsynene udføres både anmeldte og uanmeldte efter behov. Dog minimum 10 gange årligt.
Pædagogiske grundlag
Pr. 1. juli 2018 trådte en ny Dagtilbudslov i kraft. En del af loven var en styrket pædagogisk læreplan, som blev arbejdsgrundlaget for den pædagogiske praksis i Slagelse Dagpleje.
Fokusområder i den styrkede pædagogisk læreplan
Dagtilbuddet skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Der skal være fokus på de pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i børneperspektivet.
Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter barnets brede læring, herunder nysgerrighed, gå-på-mod, selvværd og bevægelse, indenfor og på tværs af følgende temaer:
- Alsidig personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskab.
Forældrene har det primære ansvar for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Derfor skal forældrene involveres og inddrages aktivt i, samt have indflydelse på dagtilbuddenes arbejde, der rammesættes og virkeliggøres af det pædagogiske personale og ledelse.
I praksis betyder det, at dagplejepædagogerne afholder en læringssamtale med den enkelte dagplejer en gang årligt. Læringssamtalen tager udgangspunkt i dagplejens læringssyn, samt Slagelse kommunes børne unge politik. Samtalen skal primært handle om den faglige og personlige udvikling i arbejdet med læringsmålene samt de seks læreplanstemaer.
Samtalen er en ligeværdig dialog, hvor den enkelte dagplejer og dagplejepædagogen sammen har ansvar for, at der bliver opsat udviklingsmål for den kommende periode. I samarbejde findes en metode for, hvordan dagplejeren kan udvikle og understøtte det læringsmål der sættes. Et læringsmål skal understøtte og tage udgangspunkt i det enkelte barn eller børnegruppens udvikling - her og nu.
Et læringsmål kan f.eks. være:
- Social udvikling = Skabe en rolig og hyggelig atmosfære ved måltider.
- Natur, udeliv og science = Opnå større tryghed og kendskab til skov og natur for børnegruppen.
Indenfor et halvt år efter læringssamtalen afholdes en evalueringssamtale, hvor den enkelte dagplejer sammen med dagplejepædagogen tager udgangspunkt i det læringsmål der var sat - hvad gik godt og hvad kunne være gjort anderledes?
Vi evaluerer og justerer løbende vores praksis undervejs i processen.
Her finder du den læringsblomst, der skal understøtte dagplejens læringsmiljø:
Vi har et bredt læringssyn, som lægger sig op af Slagelse Kommunes læringsgrundlag.
Herunder kan Slagelse Kommunes læringsgrundlag læses:
”I Slagelse Kommune tager vi udgangspunkt i en systemisk tilgang til læring. Det betyder for os, at børn og unge udvikler sig i samspil med andre, og for at fremme børn og unges læring skal de deltage aktivt i fællesskaber. Børn og unge lærer bedst, når de oplever mening, er trygge, nysgerrige og motiverede. Samtidig sker læring kun, når børn og unge stilles passende læringsudfordringer. Læring er, når børn og unge tilegner sig viden, færdigheder, kompetencer og holdninger – både på det faglige, sociale og personlige plan.”
Vores læringssyn er bygget op af følgende grundlæggende elementer:
- Børnesyn
- Børnemiljø
- Dannelse
For at konkretisere de grundlæggende elementer, har vi valgt at tage udgangspunkt i tre læringsmiljøer samt det uvurderlige forældresamarbejde:
- Børnenes leg og kultur
- Pædagogiske aktiviteter
- Pædagogiske rutiner
- Forældresamarbejde
Hvad bruges redskabet TOPI (Tidlig Opsporing og Indsats) til?
Dit barn skal trives, udvikle sig, lære og være glad.
I Slagelse Kommune er vi optagede af, at alle børn trives bedst muligt. Derfor anvender vi i arbejdet omkring trivsel nogle fælles elektroniske trivselsskemaer.
Trivselsskemaerne er et arbejdsredskab til de medarbejdere, som er tæt på jeres barn i hverdagen.
I arbejdet med trivselsskemaerne har vi fokus på at give medarbejderne i vores dagtilbud:
- Et kvalificeret grundlag for at udvikle børnenes udviklings-og læringsmiljøer
- Mulighed for at få et øjebliksbillede af børnenes trivsel her-og-nu
Hvordan bliver trivselsskemaerne brugt?
Vi arbejder med trivselsskemaerne på følgende måde:
- En individuel vurdering: Først kigger de medarbejdere, der er tættest på jeres barn i hverdagen på, hvordan de oplever jeres barn trives.
- En fælles vurdering: Bagefter drøfter medarbejderne i fællesskab deres individuelle vurderinger af hvert enkelt barn og bliver enige om en fælles vurdering af barnets trivsel. Dit barn positioneres i farveskalaen grøn-gul-rød, alt efter, hvordan medarbejderne vurderer dit barns trivsel.
- Medarbejderne drøfter også, hvordan udviklings-og læringsmiljøet kan udvikles og tilpasses fremadrettet for at understøtte trivslen hos det enkelte barn samt børnegruppen.
Trivselsskemaerne er baseret på forskning omkring børns trivsel på alderstrinnene 0-1 år, 1-3 år og 3-6 år.
Læs mere om fokus på trivsel på Slagelse.dk
Hvornår bliver trivselsskemaerne brugt?
Vi udfylder trivselsskemaerne 2 gange om året - forår og efterår.
Samarbejde og forældreinddragelse
Vi ønsker altid en tæt dialog og samarbejde med jer som forældre. Det gælder også i vores arbejde med trivselsskemaerne. I er til enhver tid velkomne til at stille spørgsmål til brugen af trivselsskemaerne, og vi vil naturligvis opfordre jer til at kontakte jeres barns dagplejer, hvis I er bekymrede for jeres barns trivsel.
Overgange
Arbejdet med trivselsskemaerne kan bidrage med vigtig viden i overgangen, både fra dagpleje til børnehave og fra børnehave til skole. Før jeres barn starter i børnehave, vil vi bede om jeres samtykke/underskrift til at vi må viderebringe relevante oplysninger om jeres barns trivsel.
Hvad siger loven?
Lederen af Slagelse Dagpleje er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagplejen, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Lederen er ansvarlig for, at arbejdet med den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år med henblik på at udvikle arbejdet.
Evalueringen skal tage udgangspunkt i de pædagogiske mål og herunder en vurdering af sammenhængen mellem det læringssyn, det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Lederen af dagplejen er ansvarlig for at sikre en løbende pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem læringssyn, det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Den pædagogiske dokumentation skal indgå i evalueringen.
Hvordan evaluerer vi?
Vi har i dagplejen valgt at evaluere arbejdet med læreplanen ud fra et dobbelt perspektiv:
Dagplejepædagogens praksis:
- Hvad lykkedes?
- Hvad er vi blevet klogere på?
- Hvad skal vi have fokus på?
Dagplejerens praksis:
- Hvad lykkedes?
- Hvad er vi blevet klogere på?
- Hvad skal vi have fokus på?
Udviklingsprojekter
I samarbejde med Madkulturen, Egedal Kommune, FOA og Rådet for Sund Mad har Slagelse Dagpleje i foråret 2023 arbejdet med et nyt projekt; at øge kvaliteten af det sundhedsfremmende og forebyggende arbejde i dagplejen ved at styrke dagplejeres mulighed for at understøtte børns madvaner.
Målet var at skabe et fundament for sunde mad- og måltidsvaner hos børn i dagplejen.
Dette blev gjort igennem et pilotprojekt, der bestod af et målrettet kursusforløb og inspirationsmateriale til dagplejere.
Pilotprojektet gav dagplejere madfaglige færdigheder og kompetencer til at kunne omsætte viden om sund og varieret mad til børn i praksis.
Projektet ”Sund mad- og måltidspraksis i dagplejen”, der er støttet af Novo Nordisk Fonden, skal ruste dagplejere til at tilbyde børnene sund og varieret mad samt give forældrene inspiration til sundere mad i eget hjem.
I 2022-2023 har alle dagplejere deltaget i et kompetenceløft af 5 dages varighed.
Slagelse dagpleje har i samarbejde med Absalon designet et kompetenceløft der omfatter ”Barnets første 1000 dage”
Læringsmål for kompetenceløftet, er at kvalificere dagplejerne til at fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i udviklingen af læringsmiljøer af høj kvalitet i eget hjem med henblik på tidligt forebyggende indsats i barnets første 1000 dage.
Alle dagplejere har i forløbet tilegnet sig viden omkring:
- Læringsmiljøets betydning for børns tidlige sociale, personlige og kognitive udvikling i barnets første 1000 dage
- At skabe forebyggende og inkluderende pædagogiske læringsmiljøer af høj kvalitet i eget hjem, der fremmer børn i udsatte positioners trivsel, læring, udvikling og dannelse
- Resiliensfremmende faktorer, der gør dagplejeren i stand til at skabe et resiliensfremmende læringsmiljø i eget hjem.
- Anvendelse af et eller flere værktøjer til faglige vurderinger i tidlig indsats
- Identifikation og håndtering af dilemmaer, der kan opstå i samarbejdet om børn i udsatte positioner, når det pædagogiske arbejde udføres i eget hjem og nærmiljø
- Betydningen af samarbejde med og inddragelse af forældre og kan i den sammenhæng skelne mellem faglige, personlige og privatsfærer
- Identificere tværprofessionelle potentialer og har kompetencer til at afdække hvilke tværprofessionelle samarbejdspartnere, der i den konkrete kommune er mulighed for at inddrage.
Alle dagplejere har været på kursus og har fået adgang til LæseLeg.
LæseLeg er udviklet af Mary Fonden og handler om glæden ved ord og fællesskabet, der udspringer af dem. LæseLeg er et pædagogisk redskab, der gør det let at arbejde med børns sprog og den anerkendte metode dialogisk læsning.
I LæseLeg læses den samme bog højt for en mindre gruppe børn tre gange inden for f.eks. en uge med en stigende involvering af børnene. De efterfølgende kreative aktiviteter tager udgangspunkt i historien og her får børnene – ved at bruge deres hænder og fantasi – bogens handling og ord endnu mere ind under huden.
På denne måde får børnene appetit på ord og bøger – og samtidig bliver de bedre til at udtrykke sig med egene ord og dermed til at indgå i fællesskabet.
Samarbejde imellem dagpleje og dagtilbud er under udvikling i mange områder til fordel for vores fælles børn. De fleste børn skal efter dagplejen i børnehave og vi arbejder på at skabe de bedste rammer for en blid overgang fra dagpleje til børnehave.
Samarbejdet bygger på to strenge:
- Brobygning; indeholder et skema med beskrivelse af barnets kompetencer og potentialer samt dagplejens Trivsel og Udviklingsbeskrivelser. Skemaerne udfyldes i samarbejde imellem dagplejepædagogen, dagplejer og jer forældre. Skemaet videregives med forældresamtykke, til kommende institution.
- Det daglige samarbejde imellem dagplejere og institutioner udvikles med henblik på en faglig sparing imellem dagplejeren og de pædagoger der arbejder i institutionen. Samarbejdet kan bestå af besøg i institutionen og fælles aktiviteter, til udvikling af børnenes læring og trivsel.
Vi glæder os til mere samarbejde med daginstitutionerne.
Politikker og principper
I Slagelse Dagpleje vil vi gerne kendes for at være et dagtilbud med fokus på kvalitet. Det gælder både i forhold til samarbejdet med familien omkring nærhed, tryghed, omsorg og udvikling for det lille barn, men også i forhold til kost og sundhed. Vi vil gerne gøre en forskel.
8 formål med vores Kost- og sundhedspolitik:
- At give madglæde til børn og voksne
- At øge bevidstheden om hvad der er sundt/usundt for det lille barn
- At understøtte en effektiv husholdning
- At tilberede mad der passer ind i hverdagen
- At invitere børnene med i køkkenet
- At forbinde os med naturen
- At synliggøre kosttilbuddet i dagplejen
- At have en aktiv hverdag
Slagelse Kommune følger ”Lov om røgfri miljøer” der blev vedtaget af Folketinget d. 29. maj 2007 og som trådte i kraft d. 15. august 2007.
De særlige regler for Dagplejen fremgår af lovens § 15, der er udformet således:
§ 15. I den kommunale dagpleje er det ikke tilladt at ryge i dagplejehjemmet og i andre lokaler til brug for dagplejen, når der passes børn.
Stk. 2. Lokaler, der primært er indrettet som børnenes lege- og opholdsrum, skal være røgfri hele døgnet.
Loven giver de konsekvenser for dagplejehjemmene i Slagelse Dagpleje, at der ikke mere må ryges i dagplejehjemmet i den tid, hvor der passes børn. Det gælder alle rum og værelser i boligen, og det gælder for alle personer, der opholder sig i boligen. Lokaler, der primært er indrettet som børnenes legerum, skal være røgfri døgnet rundt.
Rygeforbuddet i dagplejen er totalt i åbningstiden, men rygeforbuddet uden for åbningstiden begrænser sig til de rum, der primært er indrettet som lege- og opholdsrum til børnene.
Da vi i Slagelse Dagpleje lægger vægt på at børnene så vidt det er muligt, bliver passet i lyse rum med rigelig gulvplads, vil børnene ofte opholde sig i køkken/alrum eller stue. Vi vurderer ikke disse rum som primært indrettet til legerum, og derfor gælder rygeforbuddet ikke udenfor åbningstiden.
Slagelse Kommune henstiller dog til at rygning i dagplejehjemmet udenfor åbningstiden sker med stor omtanke, og at der altid luftes godt ud bagefter.
Det er dagplejeren, der skal sørge for at ovenstående regler bliver overholdt i dagplejehjemmet.
Hvis det ved besøg i dagplejehjemmet kan konstateres, at rygereglerne ikke bliver overholdt, vil det for - dagplejeren – medføre konsekvens i form af en skriftlig advarsel og ved gentagelse er der grundlag for bortvisning.
Dagplejerne må heller ikke ryge når hun gå tur eller på anden måde færdes på offentligt stederne med børnene.
Rygeforbuddet gælder også for E-cigaretter.
Vi har i dagplejen fokus på den gode søvn, da viden og undersøgelser omkring søvn har vist, at søvnen er en vigtig faktor i forhold til børns trivsel og udvikling.
Formålet med Dagplejens søvnpolitik er, at sikre børnenes overskud til indlæring, sociale færdigheder og trivsel fysisk som psykisk, men også at kommunikere klare rammer for børnenes søvnrutiner mens de passes i dagplejen.
Vi henviser i øvrigt til Sundhedsstyrelsens pjece